Ons onderwijs

De SO-afdeling van De Zonnehoek heeft 14 groepen. In elke groep werkt een leerkracht met een onderwijsassistent, vaak in een duobaan.

We zorgen ervoor dat elke leerling wordt geplaatst in de groep die het beste past bij zijn of haar leeftijd en onderwijsbehoeften. We hebben verschillende groepen, van groep A tot en met groep O. Aan het begin van elk schooljaar bepalen we welke groep het meest geschikt is voor elke leerling.

Meestal vindt de overgang naar een nieuwe groep plaats na de zomervakantie, maar soms kan het ook nodig zijn dat een leerling gedurende het schooljaar naar een andere groep gaat.

Grootte van de groepen

De grootte van de groep varieert van zes tot twaalf leerlingen, afhankelijk van de zorgbehoefte van de kinderen.

Leerlingen met ASS

Leerlingen met ASS

Leerlingen met ASS (autisme) hebben baat bij een kleinschalige groep waarin het personeel niet vaak wisselt en er een vast dagprogramma is. In deze groepen maken we gebruik van de TEACCH methode, een gestructureerde lesaanpak. We brengen zaken in beeld en zorgen voor voorspelbaarheid en structuur in tijd, ruimte en activiteiten. Op deze manier creëren we een omgeving waarin leerlingen met ASS optimaal kunnen leren.

Gebaren

Op De Zonnehoek ondersteunen wij onze taal met gebaren, wanneer de omgeving gebaren maakt, is het voor de kinderen eenvoudiger om gesproken taal te begrijpen. De kinderen mogen zelf gebaren maken om te communiceren, maar dat hoeft niet. Wij gebruiken de gebaren van NmG, hiervoor hebben alle teamleden een cursus gevolgd. Onze logopedistes ondersteunen ons bij het gebruik van de gebaren en het werken met Leespraat.

een veilige omgeving
een cursus gevolgd. Onze logopedistes ondersteunen ons bij het gebruik van de gebaren.

Therapie en begeleiding

Fysiotherapie

Als uw kind een verwijzing heeft voor fysiotherapie, kan de behandeling plaatsvinden tijdens schooltijd. Een fysiotherapeut van Klimmendaal revalidatiespecialisten, gevestigd in het Kristal, zal uw kind kunnen behandelen.

Logopedie

Onze twee logopedisten doen onderzoek naar de taal- en spraakontwikkeling van nieuwe leerlingen. Als ze zien dat dit nodig is, wordt logopedie opgenomen in het behandelplan. Ze besteden extra aandacht aan de jongere leerlingen, omdat hun taal en spraak nog volop in ontwikkeling zijn. De logopedisten geven ook groepslessen, zodat ze zoveel mogelijk leerlingen iets kunnen leren en ze geven tips aan de leerkrachten.