Perspectief op ontwikkeling

Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit is een officieel document waarin we tijdens de schoolperiode bijhouden hoe het met de leerling gaat. We houden zicht op de onwikkeling en de ondersteuning die de leerling nodig heeft.

Het ontwikkelingsperspectief bestaat uit drie delen:

  • Instroomprofiel: We beginnen met het maken van een instroomprofiel. Hierin beschrijven we de eigenschappen van de leerling en hoe hij of zij op school functioneert. Op deze manier krijgen we een duidelijk beeld van de leerling.

  • Uitstroombestemming: Vervolgens stellen we een uitstroombestemming vast. Hierbij denken we na over welke vervolgbestemming het beste past bij de leerling. We kijken naar wat er nog verbeterd kan worden en waar de leerling naartoe wil groeien.

  • Leerroute: Op basis van het instroomprofiel en de uitstroombestemming stellen we leerroutes vast. Deze leerroutes sluiten aan bij de ontwikkelingslijn van de leerling. De ontwikkelingslijn geeft aan hoe we verwachten dat de leerling zich op school zal ontwikkelen. Op deze manier zorgen we ervoor dat elke leerling de juiste begeleiding en ondersteuning krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

Leerlingvolgsysteem

Bij de Zonnehoek staat kwalitatief goed onderwijs centraal, waarbij we voortdurend streven naar verbetering en innovatie. We volgen de leeropbrengsten nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem, EduMaps, en werken met de leerlijnen van HUB DGM, gekoppeld aan de uitstroombestemmingen.

Drie keer per jaar bespreken wij de vordering van de leerlingen in een leerlinggesprek met ouders of verzorgers. Vanuit EduMaps worden resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Deze data bieden waardevolle inzichten waarmee we ons onderwijs continu verbeteren, passend bij de behoeften van onze leerlingen.